Hop til indholdet.

Hvad er UX Trends?

User Experience handler om brugeroplevelse i forbindelse med et produkt, en app, eller et website. Det er også en designdisciplin, hvor brugeranalyser, wireframing og brugertest indgår. Så hvad er trends inden for UX?

Først og fremmest kan det handle om det, der sker når man bruger et produkt. Vi kan altså tale om, hvilke oplevelser der er nye og populære hos brugerne. For det andet kan det handle om hvilke apps, der får success, altså hvordan de ser ud, hvad de kan og hvilken teknologi de bruger. Endeligt kan UX Trends handle om, hvordan vi arbejder som designere, altså hvilke metoder, tilgange og redskaber vi anvender.

Foruden disse områder påvirker adfærd, kultur og “modediller” mig ligeledes som designer. Det er derfor altid nødvendigt og relevant at stille spørgsmål som “Hvad er godt UX design lige nu?”, “Hvad er lækkert og hipt?”, “Hvordan skal produkter se ud nu?” Hvilke følelse skal det give os?”. Som designere skal vi udforske brugernes adfærd, og være med til at påvirke og inspirere deres anvendelse af digitale produkter, hvilket i høj grad handler om æstetik.

I denne artikel vil jeg beskrive de 6 trends, som jeg blive mest påvirket af lige nu. Det er både tendenser indenfor teknologi, adfærd og æstetik.

1. Voices UI´s

Skærmbillede 2017-04-25 kl. 12.01.13

Lige nu tales der meget om en ny teknologi, der kaldes Voice UI (taleinterface på dansk), og som får stor betydning for UX og UX designere. Det er en teknologi, der skaber nogle nye produkter og ny brugeradfærd, og som inspirerer os til at bruge nogle nye greb, når vi designer.

I har hørt om dem: Alexa, Google Assistant og iOS Siri. Derudover har Samsung Galaxy lavet en assistent, der hedder Bixby, som kan forstå naturlig tale i kombination med brug af kamera og billedegenkendelse. Udviklingen inden for dette felt går stærkt lige nu, og det ser ud til, at denne type teknologi i højere grad bliver fremtidens interface – dvs. et usynlige interface. Et interface man primært eller udelukkende taler til, som når man taler til at menneske. Altså ingen knapper, links eller animationer.

Men lad os lige se på dem – Hvad kan de egenligt?

Alexa kan spille musik, søge på nettet og købe ind. Google Assistant kan alt det, Google kan, det vil sige bruge søgemaskinen og på mange måder agerer som en intelligent person, man kan spørge om alt muligt. Siri er en af de ældste af slagsen, som agerer personlig assistent og kan betjene telefonen, sende mails, anvende apps og søge på nettet. De 3 teknologier kan næsten det samme, og jeg kan anbefale denne artikel hvor du få et bedre overblik.

Men hvad er der på spil på UX-området? Det virker jo egenligt som en naturlig forlængelse af den foregående teknologi, og der er jo tale om en udvikling: Først kodede vi, så brugte vi musen, så kom Touch og nu taler vi til computeren. Vi bevæger os hele tiden mod ‘det naturlige’ – at tale til maskiner, som vi taler til hinanden.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 10.44.58

Dette har vi faktisk forsøgt siden 1952, hvor den første Voice UI, “Audrey” blev lanceret, Den kunne genkende tal, der blev udtalt af en enkelt person. 10 år senere præsenterede IBM deres “Shoebox” maskine, der kunne forstå 16 ord. I dag er den kunstige intelligens og talegenkendelse langt bedre og mere avanceret – og bliver hele tiden forbedret.

Jeg tror på, at tale kombineret med AI bliver den næste store interface-revolution (og det er der rigtig mange, der tror på!). Det betyder derfor 2 ting: Vi skal designe apps til Alexa, Siri og Google assistant og UX designere skal til at designe samtaler i stedet for skærmbilleder.

2. VR

Skærmbillede 2017-04-25 kl. 12.02.40

Ligesom talegenkendelse er VR i virkeligheden ikke en ny teknologi. Det har været undervejs siden 50’erne, men det er først nu det er på vej til at blive et reelt marked, og det er bl.a. på grund af en række nye headsets, der er til at betale og den superbillige Google Cardboard.

Vi ser hele tiden nye eksempler på, hvad denne teknologi kan bruges til. Personligt, er jeg er meget betaget af Clouds Over Sidra fra 2015, hvor brugeren i 8 minutters kan rejse ind i en flygtningelejr fra en 12-årig syrisk piges synspunkt. Der er også den sjovere del, hvor danske VR Unicorns har udviklet et VR tennisspil. Hos Take a Walk VR har de arbejdet med demens som tema, og det er der kommet en fin film ud af, hvor vi ser, hvordan brugerne bliver påvirket af den oplevelse der er designet. Og det er lige præcist det VR kan. Det kan give os oplevelser, der føles så ægte, at vi bliver overraskede over vores egen reaktion og følelser. Det er altopslugende og kaldes også “immersive experiences”.

Men hvordan påvirker de her “immersive experiences” os som designere?

Det er jo et gammel ideal, der bygger på ”som at være der selv” altså en helt naturlig oplevelse…. men med brug af en maskinen. Denne trang til at efterligne virkligheden og komme så tæt på som mulig er der stadig. Og det betyder, at vi som UX designere i fremtiden skal skabe ‘immersive’ oplevelser til vores kunder i stedet for websites og apps, hvad end det er undervisning, shopping eller underholdning, det handler om.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 11.24.14

En af udfordringerne ved denne teknologi er dog, at brugerne skal have VR-briller, for at kunne anvende den. En løsning på dette problem ser vi eksempelvis i en meget rost kampagne fra McDonalds, der gjorde det muligt at lave en Happy Meal karton om til en VR brille… ret godt tænkt!

Efter min mening går der nok lidt tid endnu før det bliver almindeligt at lave VR-kampagner og oplevelser til folk – men det skal nok komme!

3. Conversational UI’s

Skærmbillede 2017-04-25 kl. 12.03.15

Her mener jeg selvfølgelig sms’er, chat og messages, jeg mener. Vi sender ikke længere emails – vi sender beskeder! Og jo yngre vi er, jo færre mails og flere beskeder, sender vi. Bare kik jer omkring og iagttag jeres venner, kollegaer og familie og se, hvad de gør. Korte hurtige direkte beskeder på alle mulige forskellige måder.

I Danmark er det billigt at sende sms’er, men i resten af verden overhaler brugen af Messenger og What’s App den almindelig SMS tjeneste.

Og så er der de kunstige chat-partnere, også kaldet Chatbots. Jeg mødte selv første gang en chatbot for et år siden. Det var nyhedsbotten Quartz.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 11.32.15
Quartz er en seriøs nyhedsapp, der fungerer som en chat. Den skriver en nyhed og man svarer med en smiley, hvor man enten beder om mere af samme historie eller en ny historie. Nyhederne er seriøse nok, men den slutter altid med en sjov lille film eller animation. For mig føltes det bedre og mere interessant end at læse nyheder på den almindelige måde på min mobil. Det var som at chatte med en ”hip ven…” som det beskrives i en anmeldelse af app’en.

Siden da har jeg mødt en del chatbots, og der dukker hele tiden nye op. For eksempel Babylon der er en AI doktor, som hjælper en med at finde ud af hvad man fejler og Visabot, der hjælper indvandrere i USA med at udfylde et visa.

Vi ser dog ikke så mange danske chatbots endnu, men en af dem jeg bruger er DR Nyheders chatbot i Facebook Messenger. Den minder rigtig meget om Quartz og ret sjov.

Et andet dansk eksempel er Space 10, der har bygget en chatbot til at afløse en kontaktformular.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 11.35.45

Disse chatbots er enten apps eller bor i andre platforme, som eksempelvis Facebook Messenger eller Slack. I min optik er det her måske den mest seriøse og vigtige trend inden for UX lige nu. Så vi UX’ere skal til at designe bots rigtig snart!

4. Gyroskope Health

Skærmbillede 2017-04-25 kl. 12.03.55

Den her trend er super lille. Faktisk lige så lille som chat er stor! Men den kommer med fordi, den er sjov.

Velvære, fitness og sundhed er en samfundstrend. Og kombineret med teknologier som gør det muligt ‘at tracke sig selv’, er det efterhånden virkelig udbredt. Her vil jeg fremhæve en helt ny meditationsapp, der hedder Sway. Den er lavet for at hjælpe folk med at meditere, selv om de har travlt og har svært ved at koble fra.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 11.51.21

Sway er inspireret af tai chi, og man skal bevæge telefonen og kroppen på en langsom og konsistent måde. App’en bruger gyroskopet og accelerometeret, og hvis man bevæger sig på den rigtige måde, i det rigtige tempo, bliver man belønnet med beroligende musik.

5. Animationer

Skærmbillede 2017-04-25 kl. 12.04.14

Animationer. De er små og findes OVERALT. Facebook lancerede dem sidste år i form af 6 nye ”reactions”, hvilket er et af utallige eksempler på, at animationer er en stærk tendens.

Men hvad er det med de animationer?

For en del år siden talte man meget om ”micro-interactions” og hvordan man skulle designe selv de mindste interaktioner som oplevelser, så som at klikke på en knap, trække i et element, tænde for noget eller flytte noget. Man talte om at de små ting betød noget, hvis produktet skulle være lækkert. Det er som om denne tendens nu er gået skridtet videre. Nu er det ikke bare selve interaktionen, men også alt det, der sker efter den, der skal designes helt i dybden. Det er ikke længere nok at designe det klik-flow, brugeren skal igennem. Nu skal vi designe transaktioner og animationer for alle de ting, der sker i interfacet.

Det betyder, at den interaktive grænseflade til tider føles som en film. Alt man klikker igangsætter en bevægelse. Alt i interfacet har en adfærd, hvilket giver det utrolig meget personlighed og man kan faktisk tillade sig at give alle elementerne en særlig adfærd.

Og hvorfor gør man det?

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 12.42.40

En forklaring kunne være dette her begreb “Interstitial anxiety” som oversat til dansk betyder ”angst for overgange”. Altså at brugeren får en lille smule angst og usikkerhed, hver gang der klikkes på noget. Begrebet referer til den øjeblikkelige tilstand af spænding mellem en handling (at klikke på en knap) og et svar (at en ny side åbner). Her kan ventetiden mellem handling og reaktion udløse en korte oplevelse af angst, hvor brugeren er lagt i mørke – magtesløs og forvirret – fanget mellem sømmene. Dette kan hurtigt opbygge en dårlig brugeroplevelse, der vil drive brugeren væk fra dit produkt. Så nu skal vi designe uden pauser. Alt skal bevæge sig, når brugeren klikker og alle bevægelser skal bekræfte brugerne i, at de er på rette vej.

Det er nok lidt overdrevet at bruge ordet “angst”, men princippet er godt nok.

Uxdesign.cc beskriver det således:

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 11.57.29

Så kære designere, gør jeres designs levende!

6. Pangfarver

Skærmbillede 2017-04-25 kl. 12.04.37

Den sidste trend er rent grafisk. Det handler simpelthen om, at det, der hitter lige nu er fyldt med farver. Stærke farver, skrigfarver, neonfarver og stærke kontraster. Der skriger ud på os, som var det de glade 80’ere.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 11.59.31

Her synes jeg man skal holde godt øje med Spotify. De har totalt styr på den her trend. Det gælder både deres website og deres annoncer. Ovenfor ser vi et rodet layout, lidt ”skørt”, kraftige farver, gradienter og store kontraster. De viser det hele.

colors

Jeg ved ikke, hvorfor pangfarver fanger os lige nu, og jeg ved heller ikke, om der er en god grund til det… Bortset fra, at det minder meget om en kendt design guide, nemlig Google’s Material design – en virkelig flot og gennemarbejdet designguide, der er Google’s anbefaling til designere, og hvordan vi skaber et godt design.

Skærmbillede 2017-04-12 kl. 12.02.17

Google introducerer principper som ”Bold, graphic, intentional” og nogle principper om farver, der passer ualmideligt godt med trenden. Så måske Google alligevel har en finger med i spillet om den her trend…?

Tak fordi, du læste med;-)